#1

Genudsætning

Skrevet af Alexander Lauritsen d. 19. august 2018 13:30

Hej jeg har desværre en enkelt gang oplevet at de store kroge på mine savage gear spinnere, skamkrogede en fisk på ca 25 cm.
Jeg var meget i tvivl om den kunne overleve, jeg satte den ud med dårlig samvittighed da jeg ikke vidste om jeg måtte aflive den. Hvordan er reglerne med hensyn til det?

I øvrigt har jeg besluttet mig at klippe de store 3 kroge på mine spinnere og lege med et helikopter rigs på mine kondom spinnere og et lille stykke flourcarbon line med en lille 3 krog på mine almindelige spinnere. nogen der ved om det dur? har kun hørt godt om det.
Mvh

#2

Jørgen Buch

19. august 2018 14:43

Hej Alexander
Det der dejligt at høre, at du bekymrer dig om de fisk, der skal genudsættes.
Først kan vi fastslå, at alle fisk under mindstemålet skal genudsættes - døde eller levende, som man siger.
Hvis en fisk er rigtig meget skadet, kan det være naturligt at overveje, om det er rimeligt at genudsætte den i levende tilstand, men efter reglerne må du ikke slå den ihjel.
Med hensyn til kroge er du inde på det rigtige, hvis det drejer sig om at genudsætte store fisk. Men hvis formålet er at undgå at skade små fisk, er der nok lige så godt at benytte virkelig store kroge, f.eks. trekroge i str 2 eller enkeltkroge i str. 1. De store fisk skal nok få fat på dem, men mange små får højest en enkelt gren i munden.

Svar "Genudsætning"


Billeder
Sikkerhed

Hvad er forkortelsen for Viborg Lystfiskerforening

Forum

Forummet er for alle og giver medlemmerne mulighed for aktivt at præge foreningen.

Hold en god tone og en saglig debat. 


Opret forumtråd
© 2024 Viborg Lystfiskerforening
Log ind som administrator